LAKMA, jako polski producent, jest dumna ze swego pochodzenia

Lakma to polskie przedsiębiorstwo z trzydziestoletnim doświadczeniem na rynku. Spółka działa w takich sektorach jak chemia budowlana, systemy dociepleń, chemia gospodarcza i chemia profesjonalna.

W ramach akcji #ChemiaZPolski rozmawiam o chemii gospodarczej i nie tylko, z Paniami Marzeną Rokosa i Jeleną Konieczną.

Polska Rzecz: Lakma to duży producent. Takie marki jak Sidolux czy Perlux mają obecnie ugruntowaną pozycję. To teraz, a jak było na początku – od jakich produktów firma zaczynała produkcję chemii gospodarczej i w którym to było roku?

uśmiechnięta kobieta okulary długie włosy
Marzena Rokosa

Marzena Rokosa: Lakma rozpoczęła swoją działalność w 1988 roku. Początkowo zajmowała się wytwarzaniem maszyn do produkcji lakierów i farb, aż w 1993 roku przekształciła się w samodzielnego producenta wybranych produktów z branży chemii budowlanej. Innowacyjność firmy, która zawsze była na pierwszym miejscu, pozwoliła na bardzo szybkie poszerzenie obszaru działań.

W krótkim czasie LAKMA rozpoczęła produkcję silikonów i klejów montażowych, a następnie tynków i farb dekoracyjnych.

uśmiechnięta kobieta długie włosy
Jelena Konieczna

W międzyczasie uruchomiła również część produkującą chemię gospodarczą, która obecnie funkcjonuje, jako wydzielony, niezależny podmiot gospodarczy LAKMA STREFA Sp. z o.o. Klientom znana jest głównie z odnoszących sukcesy marek Sidolux i Perlux.

Historia tej gałęzi działalności rozpoczęła się w dniu 8 listopada 1999 r., w którym została wyprodukowana pierwsza butelka środka Sidolux do nabłyszczania podłóg.

Które produkty Lakmy z kategorii chemia dla domu cieszą się największym zainteresowaniem polskich klientów? Jak Panie myślą, dlaczego akurat te? Co na to wpłynęło?

MR: Zdecydowanym numerem jeden, jeśli chodzi o zainteresowanie i zaufanie naszych klientów, są produkowane przez nas środki do mycia i pielęgnacji podłóg.

Prym wiedzie parasolowa marka [„marka parasolowa” to termin używany w marketingu i opisujący oznaczanie wielu produktów lub usług firmy tą samą marką – dopisek mój] Sidolux, która ma w swojej ofercie, poza szeroką gamą produktów do podłóg, środki dedykowane do mebli, płytek czy szkła.


Tutaj znajdziesz wszystkie produkty Lakmy dostępne na www.polskarzecz.pl.


Produkty Sidolux zdobyły uznanie rynku dzięki najwyższej możliwej skuteczności, starannie dobranym zapachom i atrakcyjnemu wizerunkowi w miejscu sprzedaży.

Wszystkie te przewagi sprawiły, że marka może poszczycić się nagrodami takimi jak „Hit handlu”, „Laur konsumenta” czy „Przebój FMCG”.

Kluczem do sukcesu jest wytrwałość, ciągła dbałość o produkty oraz, co istotne, szeroki wybór produktów. Stąd swoim klientom oferujemy zarówno produkty do codziennej pielęgnacji domu jak i produkty specjalistyczne dedykowane do mocnych zabrudzeń (np. środek do mycia po remontach, a także renowator do fug i spoin).

Na stronie internetowej można znaleźć informacje, że dynamicznie budujecie Państwo swoją obecność na rynkach zagranicznych. Czy upodobania i oczekiwania polskich klientów różnią się w sposób istotny od tych, które wyrażają klienci kupujący produkty Lakmy w innych państwach?

niebieski-budynek-magazynJelena Konieczna: Nasi Klienci eksportowi mają bardzo różne upodobania i to bardzo szanujemy.

Co łączy polskiego klienta i klienta z innego państwa? Każdy z nich szuka produktu jakościowego oraz o zapachu, który przypomina mu „to coś”, co motywuje do zakupu – może to być zapach z dzieciństwa, zapach „jak u mamy” albo woń ulubionych perfum. Wiemy czego oczekuje nasz klient i chętnie to mu proponujemy.

Pytam o upodobania i gusty klientów, bo przecież jeszcze niedawno mówiono nam, że polski konsument lubi nasypać więcej proszku, nalać więcej płynu… Czy doświadczenia Lakmy na zagranicznych rynkach potwierdzają te serwowane nam opinie?

JK: Nie ukrywajmy, są rynki, w których klienci lubią dosypać proszku i nalać płynu jeszcze więcej 🙂

Nie jest łatwo przekonać się do małej perły piorącej i zaufać innowacyjnemu rozwiązaniu, kiedy wcześniej kupowaliśmy detergenty w dużych opakowaniach i kupowaliśmy je często – bo przecież, pierwsza myśl, która może przyjść do głowy, że nie jest to możliwe, żeby taka mała perła dała radę… A jednak daje radę i jest bardzo skutecznym, a zarówno ekonomicznym rozwiązaniem w praniu.

Odbieramy od naszych Klientów bardzo pozytywne opinie o proszku w żelu Ventin. Jednocześnie spotykamy się z pytaniem – dlaczego na froncie butelki są napisy tylko w języku niemieckim, z tyłu zaś można znaleźć napis „wyprodukowano w UE”. Czy ma to związek z tym, że w praktyce polscy konsumenci mają tendencję do wybierania „zachodniej” chemii i polską nazwę, do tego – tu produkowaną, byłoby trudniej wypromować?

MR: Ventin to innowacyjny produkt – połączenie skuteczności proszku i konsystencji żelu. Początkowo został stworzony jako produkt wyłącznie eksportowy, dedykowany na rynek niemiecki oraz chiński.

Po wprowadzeniu na eksport środek spotkał się z dużym zainteresowaniem i zapytaniem również ze strony polskich detalistów. Stąd też została podjęta decyzja o zaimplementowaniu go na rodzimym rynku w niewielkiej ilości, bez zmiany etykiety.

Absolutnie nie był to zabieg „podszywania” się pod chemię produkcji niemieckiej.


reklama-ventin


Czy jako producent dostrzegacie Państwo negatywne stereotypy ciążące na polską chemią, a jeśli tak, to z czego to może wynikać? Czy trudno jest być w Polsce polskim producentem chemii gospodarczej? Czym polski rynek zdobywają produkty firm z obcym kapitałem?

MR: Na pewno stereotyp „niemieckiej chemii” nie pomaga polskim producentom w rywalizacji na rynku.

Jednak aktualnie ta „etykietka” weryfikowana jest przez coraz liczniejsze grono konsumentów. Przekonują się oni do skuteczności polskich produktów i chcą wspierać rodzimych producentów podczas swoich codziennych decyzji zakupowych przy półce.

Zagraniczni producenci to z reguły wielkie koncerny z ogromnymi budżetami. Takie zasoby pozwalają na budowę świadomości marki poprzez bodźcowanie odbiorców szeroko zakrojonymi działaniami marketingowymi – reklamą tv, materiałami POS, gratisami czy konkursami itd.

Na co Pań zdaniem powinni kłaść nacisk polscy producenci chemii dla domu, aby przekonać do swoich produktów polskiego konsumenta?

MR: Uważam, że polscy producenci przede wszystkim nie powinni mieć kompleksów w „walce” z zagranicznymi konkurentami. Produkowane przez nas środki nie ustępują jakością tym z zagranicy.

Poza skutecznością, rodzime produkty często wyróżniają się ciekawym designem na światowym poziomie.

Podsumowując – producenci powinni przekonywać klientów jakością swoich produktów oraz komunikacją polskiego pochodzenia, np. poprzez limitowane serie produktów nawiązujących kolorystyką do polskiej flagi lub akcje promocyjne w trakcie rozgrywek rodzimych drużyn sportowych.

Czym dla Pań jest patriotyzm gospodarczy?

perlux-sidolux-biało-czerwone-motyleMR: Patriotyzm gospodarczy z punktu widzenia konsumenta rozumiem jako wspieranie lokalnych firm, poprzez wybór ich towarów, zamiast produktów międzynarodowych koncernów.

Jest to gest wsparcia dla lokalnego rynku, który często oferuje linie produktów nawiązujące do lokalnych symboli czy tradycji.

Jestem przekonana, że wyroby rodzime mają jedną podstawową wartość dodaną – są bardziej dostosowane do lokalnych gustów i upodobań społeczności danego kraju. Co prawda zasady wolnego rynku ograniczają możliwość faworyzowania polskich przedsięwzięć, ale każdy konsument ma wybór – nie musi, ale może dokonywać zakupu polskich produktów.

Czy polscy producenci powinni w swoich strategiach marketingowych uwzględniać zjawisko patriotyzmu gospodarczego? Czy Lakma to robi, a jeśli tak, to jak?

MR: Zdecydowanie powinni! Jeśli tylko ich produkty bronią się jakością, to oczywiście.

LAKMA, jako polski producent, jest dumna ze swego pochodzenia. Komunikuje to poprzez akcyjne wdrażanie różnego rodzaju materiałów wsparcia sprzedaży np. naklejek na produktach z barwami polskiej flagi, czy biało-czerwone stojaki ekspozycyjne.

Firma wspiera również różnego rodzaju inicjatywy lokalne o tematyce patriotycznej, np. wydarzenia sportowe lub kulturalne. Co więcej, niektóre z naszych limitowanych produktów inspirowane są barwami narodowymi, np. płyny uniwersalne w kolorze czerwonych maków.

Serdecznie dziękuję za rozmowę.

0 Udostępnień

3 myśli w temacie “LAKMA, jako polski producent, jest dumna ze swego pochodzenia”

  1. A ja lubię perły Perlux. Są wygodne w użyciu i skuteczne. Choć przyznam, że ostatnio coraz częściej myślę nad tym, żeby wreszcie spróbować Ventinu 😉

  2. Ja muszę pochwalić Cleanlux plus- gruntowny środek czyszczący po remontach. Sprawdził się rewelacyjnie w usuwaniu z linoleum świeżych plam po tuszu , którym są nasączone wałki w metkownicach. Jest bardzo trwały i bardzo mocno brudzi. W dodatku rozniesiony butami… można sobie tylko wyobrazić jak to wyglądało. Okazało się że dla tego specyfiku to nie problem. Zmył wszystko. Polecam teraz gdzie się da. Cieszy bardzo, że to nasz rodzimy produkt. Życzę firmie wielu sukcesów.

    1. Dobre polskie produkty warto polecać wszędzie i wszystkim! 🙂 A produktów Lakmy wartych polecenia jest wiele. Chciałbym, żebyśmy razem, choćby i w niewielkim stopniu, „odczarowali” polską chemię! Dobra #ChemiaZPolski jest tego warta!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *