Polska chemia gospodarcza oczami polskiego konsumenta

napis-warto-kupowac-polską-chemię

Rzecz o tym, że polska chemia potrzebuje „poprawy wizerunku”

Patriotyzm konsumencki Polaków

Jak podał CBOS w komunikacie z listopada 2017 r. poświęconym patriotyzmowi gospodarczemu 74% z nas uznaje kupowanie polskich produktów za działanie patriotyczne (komunikat z badań nr 143/2017).

A jak sfera deklaracji i ocen przekłada się na praktykę i konkretne wybory polskich konsumentów?

Możemy pokusić się o udzielenie odpowiedzi na to pytanie korzystając z danych zawartych w opracowaniu opublikowanym w kwietniu 2017 r. przez firmę Open Research sp. z o.o.: „Patriotyzm konsumencki Polaków. Analiza zjawiska – porównanie wyników dla 2016-2017”.

napis-czym-jest-patriotyzm-gospodarczyJuż na początku tego raportu napisano: „Coraz więcej Polaków deklaruje, że »polskość« marki zachęca ich do zakupu danej marki”, a dalej doprecyzowano, że dla 73% przebadanych Polaków polskie pochodzenie rzeczy jest zachętą do zakupu.

A zatem z dwóch różnych źródeł dowiadujemy się, że 3/4 z nas uznaje kupowanie polskich produktów za pozytywne zjawisko, i co ważniejsze, przekłada ten pogląd na swoje decyzje konsumenckie.

Artykuły spożywcze i chemia – dwa bieguny

Na potrzeby drugiego z raportów badano to, w jakim stopniu pochodzenie konkretnych rodzajów towarów zachęca nas do ich kupna. Dane te są szczególnie ciekawe w kontekście akcji #ChemiaZPolski i niestety potwierdzają to, co sami intuicyjnie wyczuwaliśmy.

Na pierwszym miejscu na liście towarów, których polskie pochodzenie zachęca do ich kupienia, respondenci umieścili produkty spożywczedla 60% pytanych istotne jest to, aby były to produkty polskie.

Autorzy opracowania podkreślają, że polskie produkty spożywcze kojarzą się konsumentom z dobrą jakością (40% badanych), z tym że są zdrowe (26%) i smaczne (17%). Polscy producenci żywności mogą się tylko cieszyć.

napis odczarujmy polską chemięNa drugim biegunie znajduje się niestety chemia gospodarcza – tę grupę produktów cechuje „najmniejszy patriotyzm zakupowy” spośród wszystkich produktów objętych badaniem.

W raporcie podjęto zwięzłą próbę uzasadnienia dla takiego stanu: „Badani nie przywiązują wagi do kraju pochodzenia produktu lub wręcz polskie zupełnie zniechęca do zakupów w przypadku kategorii chemii gospodarczej – lata komunikacji, pozytywnego szumu wobec »chemii z Niemiec« mają niewątpliwie tu duże znaczenie.

Co szczególnie istotne, i co wydaje się największym wyzwaniem, 22% badanych kojarzy polską chemię gospodarczą ze złą jakością i nieskutecznością.

Potwierdza to niestety naszą diagnozę, że polską chemię trzeba „odczarować”.

Polskiego konsumenta trzeba wciąż przekonywać na konkretnych przykładach, że w tej grupie produktów można znaleźć wyroby dobrej jakości, które są warte tego, aby je kupować i polecać innym, i co ważniejsze, że te właśnie produkty swobodnie mogą konkurować na polu jakości ze swoimi odpowiednikami spośród zachodnich marek.

Przed polskim producentami stoi zatem spore wyzwanie.

Która to polska marka?

tekst-po-czym-poznac-polski-produktNiestety to nie jest jedyny problem związany z polską chemią, który można zdiagnozować na podstawie danych zebranych w omawianym tu opracowaniu.

Dodatkowym utrudnieniem jest to, że badani nie zawsze trafnie potrafią zidentyfikować polską markę i jako na taką wskazują na produkty, których producentami są zachodnie koncerny.

Sami zobaczcie:

kolorowe-napisy-nazwy-marek-uznawanych-za-polskie
Nazwy marek chemii gospodarczej uznawanej za polskie przez respondentów Open Research (kwiecień 2017 r.)

Jak widać, spory jest tu udział marek „zagranicznych” – będących własnością firm, w których dominuje obcy kapitał.

Swoją drogą ciekawe, jaki wpływ na złe postrzeganie przez konsumentów polskiej chemii ma problemem z prawidłową jej identyfikacją. 😉


Polska chemia gospodarcza – które marki są polskie? Sprawdź

napis-51-marek-wskazanych-jako-polskie


Tak, czy inaczej, wciąż trzeba nie tylko przekonywać, że polska chemia jest dobra i warto ją kupować, ale niezbędne jest równoległe popularyzowanie wiedzy o tym, które z dostępnych na rynku marek są polskie, tj. są produkowane w Polsce przez polskie firmy.

A warto to robić, bo to się opłaca nam wszystkim. 🙂

0 Udostępnień

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *